Εννέα ερωταπαντήσεις για να κατανοήσουμε πώς πρέπει να βοηθήσουμε τα παιδιά μας:
1. Πώς νιώθει ένας έφηβος για το μέλλον του;
Κάποτε ένας μαθητής μού είπε: "Κανείς δε με καταλαβαίνει". Ήταν σοκαριστικό, γιατί το παιδί ένιωθε ότι δεν είχε τη στήριξη που χρειαζόταν. Πιεζόταν από την οικογένεια να ασχοληθεί με το επάγγελμα του πατέρα ή της μητέρας, ενώ ήθελε να ακολουθήσει έναν άλλο δρόμο.
Μέσα στην εφηβεία το παιδί καλείται να επιλέξει το επάγγελμα που τον ικανοποιεί. Σε μια εποχή αβεβαιότητας με πολλές και μεγάλες αλλαγές, τα παιδιά θα κληθούν να ασκήσουν ένα επάγγελμα που ίσως να μην υπάρχει ακόμα. Άρα πρέπει να γνωρίζουν πού τα καταφέρνουν καλύτερα.
2. Τι σημαίνει Επαγγελματικός Προσανατολισμός;
Η επιλογή επαγγέλματος είναι μια κρίσιμη διαδικασία που επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες. Ο Ε.Π. βοηθάει τα παιδιά να επιλέξουν την καριέρα τους με φροντίδα, αρκετή σκέψη και κατάλληλο σχεδιασμό.
3. Ποιος είναι ο ρόλος του Συμβούλου Επαγγελματικού Προσανατολισμού;
Ο Σύμβουλος Ε.Π. βοηθάει το παιδί:
• Να κατανοήσει καλύτερα τον εαυτό του.
• Να λάβει τις κατάλληλες αποφάσεις και να κάνει τις σωστές επιλογές.
• Να αναλάβει την ευθύνη της απόφασής του.
• Να ετοιμάσει ένα σχέδιο δράσης για να πετύχει τους στόχους του.
4. Τι είναι τα τεστ ενδιαφερόντων; Είναι αρκετά για έναν επιτυχημένο Ε.Π.;
Όλα τα τεστ ενδιαφερόντων βασίζονται στην ίδια θεωρία (Holland) και προσδιορίζουν ποιος από τους έξι τύπους προσωπικότητας χαρακτηρίζει το παιδί. Στη σημερινή εποχή, όπου τα παιδιά καλούνται να αλλάξουν επαγγελματική πορεία 4 ή και 5 φορές κατά τη διάρκεια της ενήλικης ζωής τους, ένα μεμονωμένο τεστ δεν επαρκεί· απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση.
5. Ποια είναι τα κατάλληλα βήματα για έναν επιτυχημένο Ε.Π.;
Το παιδί, ολοκληρώνοντας το ολιστικό πρόγραμμα του Επαγγελματικού Προσανατολισμού του Ινστιτούτου, θα έχει καταφέρει:
• Να γνωρίσει τον εαυτό του με τη χρήση ψυχομετρικών εργαλείων.
• Να οραματιστεί το μέλλον του.
• Να ανακαλύψει τι το ενδιαφέρει.
• Να αντλήσει πληροφορίες για την καριέρα που θέλει να ακολουθήσει.
• Να θέσει στόχους.
• Να σχεδιάσει κατάλληλα τη σταδιοδρομία του.
6. Τι θα λάβει το παιδί ολοκληρώνοντας τις συνεδρίες Επαγγελματικού Προσανατολισμού του Ινστιτούτου;
Το παιδί, στο τέλος του προγράμματος Ε.Π., θα κρατάει στα χέρια του μια αναλυτική έκθεση που θα περιγράφει τις πτυχές της προσωπικότητάς του, καθώς και ένα λεπτομερές σχέδιο δράσης για την επίτευξη των στόχων του. Μα πάνω από όλα θα αποκτήσει αυτοπεποίθηση!
7. Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για Ε.Π.;
Η κατάλληλη ηλικία είναι από τη Γ´ Γυμνασίου έως και το τέλος της Α´Λυκείου.
Στη Β´ Λυκείου μπορούμε να αναλύσουμε τις σχολές της κατεύθυνσης που θα έχει επιλέξει το παιδί, καθώς και τις επαγγελματικές τους προοπτικές, αλλά και να καλλιεργήσουμε δεξιότητες διαχείρισης σταδιοδρομίας (π.χ. διαχείριση χρόνου).
Στη Γ´ Λυκείου συμπληρώνουμε μαζί το μηχανογραφικό και συζητάμε εναλλακτικές επιλογές σπουδών.
8. Υπάρχουν άλλες παρεμβάσεις που χρειάζεται να γίνουν;
Ο Σύμβουλος προτείνει, αν χρειαστεί, δράσεις ενδυνάμωσης και καλλιέργειας δεξιοτήτων διαχείρισης σταδιοδρομίας (π.χ. διαχείριση χρόνου, ενδυνάμωση στον τρόπο λήψης απόφασης, παρεμβάσεις για την αλλαγή λανθασμένων αντιλήψεων αναφορικά με την εργασία, κ.ά.)
9. Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς;
Οι γονείς πρέπει:
• Να ακούν τις επιθυμίες των παιδιών τους.
• Να ενθαρρύνουν τα παιδιά τους στο να επιλέξουν το επάγγελμα που τους ικανοποιεί.
• Να μην καθρεφτίζουν τις δικές τους επιθυμίες στα παιδιά τους.
«Η ζωή δεν είναι εύκολη για κανέναν μας. Αλλά και τι έγινε με αυτό; Πρέπει να έχουμε επιμονή και πάνω απ' όλα εμπιστοσύνη στον εαυτό μας».
Μαρί Κιουρί